Innovationsforløb


Innovationsforløbet indledes med et kort foredrag om iværksætteri og innovation set ud fra en samfundsfaglig vinkel.
 
Herefter arbejder eleverne i grupper på 4-5 personer med idégenerering og idéudvælgelse. Det kan enten ske med udgangspunkt i fri idégenerering eller en mere bunden opgave, hvor eleverne pejles i en bestemt retning. Det kan fx være inden for bæredygtighed, genbrug, sundhed, e-handel eller produktudvikling. Dette aftales nærmere med klassens lærere. Elever fra handelsgymnasiet kan deltage som sparringpartnere under den videre idéudvikling.
 
Idéen omsættes herefter til en visualisering af idéen, som kan være et produkt eller en illustration af idéen. Grupperne vælger et navn til idéen/produktet og laver evt. et firmanavn og logo.
 
Undervejs i forløbet er der indlagt foredrag i forhold til de afsætningsmæssige elementer som fx målgrupper og medievalg samt de juridiske aspekter såsom immaterielle rettigheder og markedsføringsloven.
 
Forløbet kan afsluttes med en messe, hvor ideen/produktet udstilles, og hvor grupperne mundtligt redegører for idéen/produktet. Forløbet kan alternativt afsluttes med en præsentation og en præsentationsvideo.
 
Innovationsforløbet indeholder et konkurrencemoment, da der ved afslutningen kåres en vinder. Vurderingskriterierne aftales nærmere med klassens lærere, men kunne være: idéens nyhedsværdi og anvendelighed, samarbejdet i gruppen under forløbet, det skriftlige produkt samt præsentationen.
 
Klassens lærere og undervisere fra handelsgymnasiet besøger standene og fungerer som dommere. Forældre og elever fra den deltagende skole er også mere end velkomne til at besøge messen.

Pædagogiske overvejelser

Eleverne opnår kendskab til de samfundsmæssige aspekter ved iværksætteri og innovation og arbejder efter innovative undervisningsmetoder med idégenerering, idéudvælgelse samt idéudvikling.
 
Eleverne opnår desuden kendskab til, hvordan man henvender sig til målgrupper og udvælger medier, så omverdenen får kendskab til idéen. Endelig opnår eleverne kendskab til de juridiske aspekter ved iværksætteri og innovation.
 
Endelig fremmer forløbet elevernes evne til såvel skriftligt som mundtligt at fremlægge et stof og til at samarbejde i grupper.

Målgruppe

For (7.), 8., 9. og 10. klasse

Forløbets varighed

3-5 dage afhængig af forløbets indhold

Sted

Innovationsforløbet foregår typisk både på handelsgymnasiet og på elevernes egen skole. Messen afholdes altid på elevernes egen skole

Kontaktpersoner

Turøgade
Lektor Susanne Madsen
E-mail: sma@ah.dk
Mobilnummer: 2527 0533
 
Saxogade
Lektor Ulla Carlsen
E-mail: uca@ah.dk
Mobilnummer: 2859 1965
Susanne Madsen Lektor
Ulla Carlsen Lektor
Aalborg Handelsskole  |  Strandvejen 25  |  9100 Aalborg  |  Telefon 9936 4600  |  EAN 5798 0005 54375  |  ah@ah.dk